Oaxaca

No Comments on Oaxaca

Zaterdag 16 november. Wat een dag, wat een mooi land!

De ochtend in Teotihuacan is fris. Tijdens het ontbijt zien we een heleboel luchtballonnen boven de piramides hangen, een mooi gezicht. We gaan op weg richting Puebla. Het landschap is bergachtig en indrukwekkend. Langs de weg zijn tal van “restaurantjes” die met grote gekleurde vlaggen, automobilisten proberen te lokken. De wegen zijn redelijk te noemen, maar hebben soms wel bizar korte (geen) / rare op en afritten. Ook is het wennen aan de rijstijl van Mexicanen. Een knipperlicht gebruiken lijkt te veel moeite.

In de loop van de ochtend komen we aan in Cholula, een voorstad van Puebla. We parkeren de auto op de parkeerplaats van de Zocalo. Diverse mannen willen graag onze auto wassen. We bedanken vriendelijk, de auto is net uit het plastic. Het idee was dat we in Cholula een mooi uitzicht hebben op de Popocatepetl, een ruim 5 km hoge besneeuwde nog actieve vulkaan. Tevens de naam van menig Mexicaans restaurant in Nederland.
Maar net als het spotten van grote wilde katten hebben wij ook nooit geluk met het zien van hoge bergen en vulkanen. Wel lopen we altijd tegen optredens en markten aan. Op de Zocalo van Cholula zien we kleurrijke dansgroepen in actie en zien we een mooie bruiloft. We kijken onze ogen uit op de overdekte markt, waar we heerlijke zoete mandarijnen kopen (met pitten). We eten onze eerste enmolades de polo (tortilla gevuld met kip in chocoladesaus).
Verder beklimmen we een heuvel in dit kleurrijke stadje met daar bovenop een prachtige kerk. We zien de vliegende dansers, de Totonaken, van een tientallen meters hoge paal afspringen.

Al met al zijn we veel langer in Cholula dan gepland. Eind van middag rijden we naar ons hotel in Puebla, wat niet zover rijden is. Maar het verkeer zorgt toch weer voor het nodige zweet in de handen. Wat een chaos kunnen ze hier van een kruispunt maken, pppff.

Ons hotel was daarentegen een verademing, het ligt mooi op een heuvel met uitzicht over de stad. We zijn nog net op tijd om naar de top van de heuvel te wandelen om de lucht boven Puebla rood te zien kleuren 🙂

Zondagochtend wandelen naar het historische centrum van Puebla. We realiseren ons dat we tijd tekort hebben om alles te bekijken, we willen graag vandaag naar Oaxaca. We lopen over de Zocalo en lopen ook weer tegen een optocht aan (vanzelfsprekend).
Via allerlei kleurrijke straatjes en kerken wandelen we weer terug naar ons hotel.

Eind van ochtend rijden we richting Oaxaca. De (tol)wegen zijn goed te noemen. De omgeving is prachtig en bergachtig, een gedeelte van de reis gaat langs oneindig veel cactussen. Een mooie rit, ondanks de overal en nergens inhalende Mexicanen en tergend langzaam omhoog kruipende vrachtwagens. Eind van middag zijn we in Oaxaca.

We wandelen door het centrum, waar het erg druk is. We verbazen ons in de grote markthal over de lappen vlees die er op de BBQ liggen. In de markt schuiven we aan aan een van de vele lange tafels en eten we weer heerlijk. Als dit zo doorgaat komen we een kilo per dag aan …

Maandag 18 november rijden we na het ontbijt naar Monte Alban. Het ontbijt was dit keer een soepkom met koffie of chocolademelk, waar je je broodje in kon dopen. Opvallend is dat sommige Mexicanen als ontbijt nemen, wat wij gisteren als avondeten aten?

De ruïnes en piramides van Monte Alban liggen een paar honderd meter hoger dan het op 1500 meter gelegen Oaxaca. Monte Alban is prachtig, zeker ook door de mooie vergezichten en de strak blauwe lucht.

‘s Middags wandelen de door het drukke en warme Oaxaca, langs de vele kerken en pleinen. Oaxaca bevalt ons wel 🙂