Osaka

Vrijdag 17 maart stappen we om 8 uur op Kyoto station in de shinkansen. Even voor 10 uur stappen we uit in Hiroshima. Hier blijven we maar 1 nacht. Helaas was er voor zaterdagavond niets te vinden voor ons. Er waren maar weinig hotels beschikbaar en degenen die er waren ruim boven ons budget. Alternatief zijn dan nog de zogenaamde love of adult hotels. Maar dat leek ons niets.

Dus brengen we onze spullen naar het wel erg sjieke hotel. Maar dat was de uitstraling van de receptie. De hotelkamers in Japan zijn al niet enorm groot, maar hier hadden we onze kleinste hotelkamer in Japan en waarschijnlijk in onze hele reishistorie.
Maar goed, we zijn gelijk weer op de trein gestapt richting station Miyajima-Guchi. Daar pakken we de boot naar het bekende Miyajima eiland. Het eiland bestaat uit mooie groene heuvels. Er lopen apen en herten rond. Er zijn natuurlijk tempels. Maar het eiland is beroemd vanwege de grote rode Torri die in zee staat.
Het klinkt te mooi om waar te zijn, zelfs de zon scheen! Het eiland loopt natuurlijk vol met toeristen. Maar we hebben er toch een paar mooie uren doorgebracht. Daarna weer met de ferry en trein naar het centrum van Hiroshima.

In Hiroshima pakken we de tram richting het Peace Memorial Park. We wandelen langs het A-bomb dome en alle andere gedenktekens aan de atoombom op 6 augustus 1945.
Inmiddels is het donker geworden en lopen (verdwalen) we door het centrum weer richting ons hotel.
Een restaurant zoeken is altijd weer leuk. Er zijn er oneindig veel en meestal zeer betaalbaar. We kiezen meestal voor een restaurant waar het duidelijk is wat je krijgt en wat het kost. Dat kan zijn via plaatjes of in plastic nagemaakte maaltijden. Het restaurant van deze avond had een machine/computer voor de deur staan waar je eerst je eten en drinken moest bestellen (en afrekenen) voordat je naar binnen gaat. Erg efficiënt weer van die Japanners. Voor je 2e biertje moet je dan wel weer even naar buiten om hem te bestellen …

Zaterdag 18 maart hebben we uitgeslapen en liepen halverwege de ochtend richting het station van Hiroshima. Normaal gesproken reserveren we een plek in de shinkasen trein op het station en moeten dan rennen om de trein te halen. Nu wist men te melden dat de trein vol was. Gelukkig was er begin van de middag wel plek en reden we in een goede 1,5 uur naar Sin-Osaka, daar wandelden we naar ons hotel.

We pakken de trein (waar zouden we zijn zonder de trein) richting Dotonbori straat. Dat is een behoorlijke reis met 2x overstappen. Hoewel Osaka minder inwoners heeft dan Tokyo, lijkt dit een nog grotere betonbak, waar veel treinsporen doorlopen en doorgaande wegen op en onder de grond en in de lucht.
De omgeving van Dotonbori is een van de uitgaans/winkelcentra van Osaka met schreeuwende lichtreclames. De mensenmassa is enorm, dit waren we ondertussen wel gewend (vooral op treinstations), maar dit was overweldigend. Daarna weer een uur treinen naar ons hotel.

Zondag gaan we eerst naar Osaka castle en wandelen door het mooie park waar de plump en peach blossom al in bloei staat. Daarna weer een stukje treinen en lopen we via de straten van Tennoji naar het Nipponbashi Streetfesta. Een feest waar zowat heel Japan op afkomt, veel mensen lopen verkleed rond als stripfiguur of filmheld. Vooral de (schaars) verklede dames krijgen veel aandacht. Dit was wat ons betreft de overtreffende trap qua druk, een wijk helemaal stappend vol met mensen. Maar wel leuk om een keer mee te maken.
Om tot bezinning te komen lopen we daar weer terug richting Tennoji en bezoeken nog 2 tempels (Shitennoji tempel en Tennoji tempel) om tot bezinning te komen. Daarna (je raadt het al) weer met de trein terug. Op Osaka station wandelen we nog wat rond tussen de hoogbouw en het indrukwekkende station.