Cadzand

No Comments on Cadzand

Vrijdag 5 november 2021 rijden we einde ochtend Brabant in. We houden richting Vlissingen aan en rijden door de ruim zes kilometer lange Westerscheldetunnel. Begin van de middag zijn we in Zeeuws-Vlaanderen!

Onderweg stortregent het, maar richting kust zien we een redelijk blauwe hemel. Aangekomen in Cadzand-Bad maken we gelijk een mooie strandwandeling (tot geluk van de plaatselijke surfers). Halverwege de middag drinken we op een terrasje in de zon een Duvel (we zitten immers op een steenworp afstand van België). Daarna maken we een wandeling door het natuurgebied Zwin. Begin van de avond eten we in een restaurant aan wat je de hoofdstraat van Cadzand-Bad zou kunnen noemen.

Sluis

Zaterdag huren we als laatste mensen op deze planeet fietsen zonder elektrische aandrijving. We fietsen langs het uitwateringskanaal landinwaarts. We komen langs de Willem Leopold polder en langs de wallen van Sluis. In Retranchement maken we een fotostop. De volgende stop is in vestingstad Sluis. We wandelen door het centrum met o.a. een molen en het Belfort. Ondanks dat Sluis nog geen 2500 inwoners heeft, heeft het dorp meer terrassen en restaurants dan Dordrecht.

Knokke-Heist

Na een de stop in Sluis fietsen we weer richting kust. We zijn onder de indruk van het minidorpje Sint Anna ter Muiden (wie kent het niet). Ondertussen fietsen we in België langs een saaie weg richting Knokke-Heist. Ook Knokke-Heist kan ons niet bekoren, we rijden langs de kilometerslange boulevard van een van de bekendste badplaatsen van België met uitzicht op de haven van Zeebrugge. De boulevard staat vol met saaie appartementen blokken. Hoogtepunt was de roze fontein. We fietsen door/langs natuurgebied ‘ t Zwin terug naar Cadzand.

Brugge

Hoewel het aan te fietsen is, gaan we zondag met de auto naar Brugge. Aan de rand van de historisch binnenstad parkeren we onze auto. Een groot deel van de dag wandelen we door de binnenstad die in zijn geheel op de Werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Tijdens de Gouden Eeuw van Brugge was de stad wereldwijd gezien één van de rijkste en belangrijkste steden van Europa. Vanzelfsprekend bezoeken we de Grote Markt met het hoge Belfort. Wandelen we langs de reien (waterwegen) en de witte Godshuizen. Vanzelfsprekend gaan we met veel te veel chocola in onze rugzak terug naar Cadzand (Brugge heeft bijna 50 chocoladewinkels).

Antwerpen

Maandag is het mooi weer en er is nauwelijks wind, dit in tegenstelling tot het weekend. We halen nog een even een frisse neus aan het strand/haven van Cadzand. Daarna rijden we door Zeeuws-Vlaanderen Vlaanderen in. In de loop van ochtend parkeren we aan de Platinkaai aan de Schelde in Antwerpen. We wandelen door het uitgaansgebied van Antwerpen naar de Grote Markt. Daarna gaat het over de Meir naar het mooie station van Antwerpen. Net als in Brugge is er in de binnenstad van Antwerpen veel goud wat er blinkt.
Voor de files beginnen rijden we, na dit weekendje uitwaaien, terug naar Dordrecht.