Kyoto

No Comments on Kyoto

Fushimi Inari Taisha

Dinsdagochtend 14 maart staan we op met miezerregen en grijze luchten, zeg maar echt Hollands weer. Helaas zijn de met sneeuw bedekte pieken niet meer te zien. Maar goed we zitten toch de hele ochtend in de trein, we zitten droog. Eerst gaat het in 3 uur dwars door de Alpen naar Nagoya met een expresstrein. We hebben 8 minuten om over te stappen op de shinkansen naar Kyoto. In Kyoto stappen we uit op het indrukwekkende station. Hoe groot/hoog kan een station zijn ….
We wandelen door het koude maar droge Kyoto naar ons hotel, geven onze spullen af en gaan direct weer terug naar het station. We pakken de trein naar Inari en bezoeken de indrukwekkende tempel Fushimi Inari Taisha met zijn 14.000 oranje toriis. Daar zijn we de rest van de middag druk mee. Het is nog een hele wandeling/klim onder de toriis door, met af en toe een mooi uitzicht over Kyoto.

Kinkakuji

Woensdagochtend pakken we de trein vanaf Kyoto station. Je vraagt je misschien wel eens af of een mens kan verdwalen in een treinstation? Geloof ons, dat kan.
We stappen uit op Saga-Arashiyama station in de wijk Arashiyama. In deze wijk wemelt het weer van de tempels, bruggen, uitzichtpunten over Kyoto met als hoogtepunt het Bamboo forest met een mooi laantje er door heen. De bamboo is enorm hoog en overdekt het laantje, wat ons goed uitkomt want het waait enorm en er is regelmatig een regenbui. Dat laatste bederft deze ochtend behoorlijk in deze  mooie omgeving. Gelukkig zijn we op alles voorbereid en hebben mutsen, handschoenen en sjaals bij ons.

Einde ochtend gaan we met de Randen-lijn richting Gouden Tempel. De randenlijn is een ouderwetse tram. Na een stevige wandeling komen we aan bij Kinkakuji tempel oftewel de Gouden Tempel. De drukte is enorm want dit is een van de topattracties van Kyoto, waar overigens 17 World Heritages sites staan! Gelukkig regent het weer, maar de Gouden Tempel gaat er alleen maar meer van glimmen.
De vraag is welke tempel we nu gaan bezoeken. Het wordt de Ryoanji tempel. Dat leek op het kaartje een mooi gebied met enorme grote tuin. Dat viel vies tegen. Hoogtepunt is de rotstuin. Eigenlijk drie rotsen met aangeharkt grind, daar wordt je volgens ingewijden heel zen van. Wij niet, zeker niet in de regen. Terug in het centrum zijn we nog even de Higashi Honganji tempel ingelopen, hier waren we zeker wel van onder de indruk.

Downtown Kyoto

Donderdagochtend 16 maart nemen we de metro en stappen uit in wat je het centrum van Kyoto kan noemen. We wandelen de heuvels in via een begraafplaats naar de Kiyomizu-dera tempel. Wederom druk maar indrukwekkend; mooie rode torens en een mooi uitzicht op Kyoto en de achterliggende bergen. Daarna wandelen we door de wijk Gion / Shijo-Kawaramachi. We bezoeken nog enkele tempels, slenteren door de nauwe winkelstraten. Lopen door de Pontocho Dori; een smalle straat vol met restaurants en bekend vanwege de geisha’s. Vervolgens wandelen we door de Nishiki-markt. Natuurlijk proeven we ook iets onbekends. Het eten hier blijft altijd spannend, er zit altijd iets bij wat je niet kent en een smaaksensatie kan zijn of gewoon een tegenvaller.

Morgen treinen we naar Hiroshima.