April 2018

Maasvlakte

Pisac

Dordrecht

Woensdag 18 en donderag 19 april zijn de laatste 2 dagen in Lima, Peru. Het is lekker weer met een goede 20 graden.
Beide dagen doen we rustig aan en verlopen volgens hetzelfde patroon.
We dalen de kliffen van Miraflores en lopen langs het strand en vele surfers naar Barranco. Via de “Brug der Zuchten” lopen we naar boven en lunchen in Barranco. Langs de boulevard lopen we weer terug naar het moderne Miraflores.

Donderdagmiddag nemen we de taxi naar de luchthaven van Lima. ‘s Avonds om 20 uur vliegen we in zo’n kleine 12 uur terug naar Schiphol.
Vrijdag einde middag zijn we terug in het zonnige en warme Dordrecht.

Miraflores

Zaterdag 14 april pakken we een busje (collectivo), die ons in een uurtje naar Pisac brengt. Eindelijk hebben we weer een ouderwetse Max Verstappen achter het stuur. Beter nog, want deze chauffeur doet zijn inhaalmanoeuvres met tegenliggers!

De route is overigens weer schitterend eerst omhoog om Cusco uit te komen en vervolgens weer een mooie afdaling richting Pisac.

Pisac is een mooi klein dorpje, gelegen op 2800 meter, met een klein pleintje met kerk. Probleem is dat het hele plein en omliggende straten volstaan met marktkraampjes om kleurrijke souvenirs te verkopen 🙁 Maar goed daar kwamen we niet voor.

We nemen een taxi naar boven om de Inca ruïnes te bekijken. Deze liggen verspreid over een groot gebied op een hoogte van 3400 tot goed 3500 meter.

Het uitzicht is weer adembenemend. We wandelen op deze zonnige dag langs de verschillende ruines en uitzichtpunten. Omlaag gaat beter dan omhoog 🙂

Halverwege de middag wandelen we via een speciale route naar beneden naar het dorp. Dat is beste spannend. Soms is er grind, soms is er soort trap van ongelijke keien gemaakt en soms is er een pad van een meter breed en links een afgrond. Leuk dus voor mensen met hoogtevrees. Mooie afdaling! Voor we weer het dorp in lopen komen een mooi bloemenveld tegen met veel kolibries.

We lopen aan de andere kant het dorp uit en springen op een collectivo terug naar Cusco. Wat een prachtige dag!

Zondag gaan we georganiseerd op pad naar de zoutvlakten van Salineras en de Inca overblijfselen van Maras.

Het nadeel van dit soort trips is dat je ook allerlei commerciële zaken ingeduwd wordt. We begonnen met een demo van over hoe ze van de vacht van een lama wol maken voor dekens, truien etc. Dit alles gepresenteerd door kleurig geklede lokale dames. Maar als er overal Visa-boardjes hangen dan weet je het wel. Ggggrrr.

Wij lopen liever vrij buiten. Dat kan even later ook bij Inca-ruïnes van Maras. Mooi om te zien hoe zij eeuwen geleden al cirkels tegen heuvels aanbouwden om te experimenteren met het telen van aardappelen, groente etc.

Daarna de zoutpannen van Salineras bezocht, interessant om te zien. Je moet er echter niet werken; in de hitte sjouwen met balen zout en als je niet oppast wordt je na een aantal jaren blind van schittering van de zon.

De tweede helft van de middag wandelen we weer door het mooie en extreem warme (voor de tijd van het jaar) Cusco.

Morgen vliegen we naar Lima. Daar zijn we blij mee, want ondanks dat we al meer dan een week op hoogte leven en het hier prachtig is, blijft het vermoeiend voor ons (leeftijd?). Zeemannen horen thuis op zeeniveau!

Maandag in een goed uur naar Lima gevlogen met een klein vliegtuigje van Star Peru. Het vliegtuig had volgens ons moeite om over de bergen te komen, maar misschien zijn de geluiden van een klein vliegtuigje iets anders dan van een grote boeing.

‘s Middags lopen alweer langs de kust van het zonnige Miraflores.

Dinsdag staan we weer op tijd op tijd op om weer naar Centro historico van Lima te gaan. Dit keer pakken we een andere bus, waar we zowaar kunnen zitten. Het is wel spannend om op de juiste locatie uit te stappen, in de verkeerde wijk uitstappen is niet echt een optie.

We wandelen weer over Plaza de Armas, lopen door een mini versie van China Town en eten en drinken wat in de plaatselijke overdekte markt.

‘s Middags terug met de bus naar Miraflores, zodat Ed zijn surfkunsten kan vertonen op Playa Waikiki. Nou ja playa, je moet over dikke kiezelstenen het water in 😤

Ed scoort meerdere mooie lijnen, waarvan een aantal onder het toeziend oog van dolfijnen 🙂

Cusco

Dinsdag 10 april kunnen we eindelijk weer eens uitslapen zonder een wekker te zetten. We ontbijten op ons gemak en wandelen naar de overdekte markt van Arequipa. Altijd leuk om rond te kijken.

We bestellen allebei een fruitsapje bij een stalletje met het idee dat we ieder 1 glas krijgen. We bleken echter 3 glazen per persoon gekocht te hebben. Toch nog maar eens een cursus Spaans voor gevorderden doen.

We hadden gelezen dat je ergens in de stad gratis vicuna’s, alpaca’s en lama’s kon kijken (en aaien voor de dames onder ons). Daar zit natuurlijk een addertje onder het gras, na het aaien van de dieren, uitleg wat men met het wol van deze dieren doet, eindig je natuurlijk in een shop waar wollen kleren verkocht worden. :(Goedkoopste trui met korting: 100 euro.

Daarna zijn we naar Mirador de Yanahuara gewandeld. Een leuk pleintje met kerk (uiteraard) en een mooi uitzicht over de stad en bergen.

Woensdag stond de wekker weer idioot vroeg om op tijd de bus naar Cusco te pakken. Daar doen we weer de hele dag over. Wel rijden we door prachtige landschappen, besneeuwde bergen, zien we lama’s, flamingo’s etc. Dat vaak op 4 km hoogte. Wat wel opvalt is dat we niet erg vrolijk worden van de dorpen waar we doorrijden, maar dat komt wl door onze westerse bril. Om 19 uur lopen we ons hostel binnen in Cusco, dat op 3400 meter hoogte ligt.

Om onze aankomst in Cusco te vieren dineren we stevig en nuttige beperkt alcoholische consumpties. Allebei zaken die niet meewerken aan het tegengaan van hoogteziekte. Donderdag was dan ook een beetje een offdag. Ed heeft ‘s middags op bed gelegen. ‘s Ochtends hebben we wel de stad verkend en die is prachtig! Veel mooie pleinen met kerken, dat alles omgeven met groene heuvels en besneeuwde bergtoppen.

Cusco is het toeristisch hoogte/dieptepunt van Peru. De stad is prachtig en in de omgeving is heel veel te doen. Het betekent wel dat het aantal mensen dat je iets wil verkopen explodeert. No gracias!

Vrijdag begint met regen en kou. Een mooie dag om zaken voor onze laatste week in Peru te regelen.

Allereerst moeten we beslissen of we of niet naar Machu Picchu gaan. Die vraag houdt ons al bezig sinds we de tickets voor Peru hadden gekocht. Het is een must do, het is duur, een kleine expeditie, je moet langs de grootste touristtrap van deze planeet en het succes van deze trip is ook sterk afhankelijk van het weer.

We kopen voor maandag vliegtickets naar Lima en besloten we wat we het weekend gaan doen 🙂 Hoewel er de hele dag regen was voorspeld, was het de rest van de dag aardig weer.

We lopen naar het Plaza de Armas, waar net een feest aan de gang is. Er zijn optredens van tientallen kleurrijke groepen. Dat was toch een mooie verrasing! Doel van vandaag is om naar een van de uitkijkpunten boven de stad te wandelen.

We lopen omhoog door straten, waar auto’s in hun 1 geschakeld nauwelijks boven komen. Wel wordt het steeds groener en de uitzichten mooier. Opvallend is wel dat we toeristen in taxi’s omhoog zien rijden. Ook stoppen er steeds taxi’s om ons naar boven te rijden. Wij zijn eigenwijs en blijven langzaam naar boven lopen. Naar beneden ging een stuk gemakkelijker 🙂

Arequipa

Vrijdag 6 april is het weer een reisdag. In de loop van middag stappen we op de bus naar Arequipa. Dat is een behoorlijk eind rijden. Zaterdagochtend net na 4 uur worden we afgezet in een donker Arequipa. Bij ons hostel kunnen we gelukkig al naar binnen, maar onze kamer is natuurlijk nog niet beschikbaar. We proberen wat te slapen op een bank in de gemeenschappelijke ruimte.

Voor 7 uur lopen we slaperig op het Plaza de Armas. Dat lopen valt hier op 2300 meter hoogte nog flink tegen. Achter de mooie witte kerk op het plein zijn de pieken van de Andes zichtbaar.

Na een ontbijt in de zon dwalen we door het klooster Santa Catalina. Het klooster is behoorlijk groot en zeer kleurrijk, dat levert mooie plaatjes op. ‘s Middags dwalen we wat door de witte stad en drinken onze eerst Inka Kola (zeg maar een soort limonadegazeuse).

Zondag zijn we vroeg op pad voor een 2 daagse toer naar de Colca canyon. De canyon is dieper dan zijn kleine broertje in Amerika en bovendien vliegen er condors rond.

Om goed voorbereid te zijn op de hoogte slaan we cocasnoepjes en bladeren in. Op weg naar een goede 4900 meter hoogte maken we diverse stops vanwege de mooie uitzichten en ook voor de verschillende soorten lama’s die hier rondwandelen.

We lunchen in Chivay van waaruit er een wandeling gepland staat. Het begon echter te regenen en onweren, dus dat ging niet door. We wandelen in de middag door het op 3600 meter gelegen Chivay, waar we ook slapen. Je moet er wel wat voor overhebben, een groot deel van de dag lopen we met hoofdpijn rond en ook de stoelgang is redelijk van slag.

Maandag weer vroeg op om condors te gaan kijken. D.w.z. dan moet het zicht goed zijn en de condors moeten ook in de buurt zijn.

Het is in ieder geval een stralende dag!

We rijden door de prachtige Colca vallei, door prachtige dorpen richting de Colca canyon tussen de 5 en 6 km hoge besneeuwde bergtoppen.

Bij een van de uitzichtpunten over de canyon op 3600 meter hoogte zien we direct al 6 condors zweven. Our lucky day!

Een uur lang staren we in verbazing naar de voorbij scherende vogels. Je kan ze bijna aanraken. De vogels met een spanwijdte van 3 meter maken indruk!

We maken nog een wandeling langs de canyon en stoppen nog langs een paar prachtige uitzichtpunten en rijden in de middag terug naar het drukke Arequipa.